Sommige merken zijn zo goed afgestemd op hun bestaande klant, dat ze ongemerkt het contact met de klant van morgen verliezen.
Wat ooit baanbrekend was, is nu vanzelfsprekend.
Wat eens onderscheidend was, is nu de norm.
Het lijkt logisch: vasthouden aan bewezen succes, bestaande werkwijzen, vaste klanten. Maar deze focus kan juist beperkend werken. Terwijl jij doorgaat met optimaliseren, beweegt de markt vooruit. De klant van gisteren is vandaag minder relevant voor je merk, en de klant van morgen al verder dan je denkt.
Vaste patronen, afnemende relevantie
Wat zijn de vroege signalen dat je merk aan kracht verliest?
Kijk naar VanMoof – ooit een fietspionier voor ‘early adopters’, maar te lang gefocust op een hightech-propositie. Terwijl de markt verschoof naar betaalbare en onderhoudsvriendelijke alternatieven, bleef VanMoof vasthouden aan een merkstrategie die zijn belofte niet meer waarmaakte.
Het gevolg: Kwaliteitsproblemen, leveringsissues, dalende klanttevredenheid en een merkreputatie op de rand van de afgrond.
Een merk is geen logo-vlag op het schip – het is het schip zelf. En dat schip heeft onderhoud nodig om op koers te blijven.
Daarbij horen kritische vragen:
Voel je dat je merk tussen vertrouwd en verouderd in zit?
Ik nodig je uit het roer om te gooien.
Met mijn ervaring, methodieken en tools help ik merken en organisaties zoals de jouwe de transitie te maken naar een relevante en toekomstgerichte (pro)positie. Of het nu gaat om herpositioneren, innoveren of het stimuleren van groei – Ik help jou als eigenaar, manager of teamlid. Samen vooruit.
Bekijk mijn expertise als business consultant, interim-manager, kwartiermaker.
Email: maurice@groeidrift.nl
Telefoon: 06-28779715
Of lees volgende week mijn blogpost, deel 3 van 'Tussen de regels'. Wat als verandering niet begint met groei, maar met krimp?