Wat als je merk te goed aansluit op de ‘oude’ klant?

'Tussen de regels’ is een serie van GroeiDrift – 6 scherpe inzichten over de potentie van groei, innovatie en koersverandering in jouw organisatie.
Sommige merken zijn zo goed afgestemd op hun bestaande klant, dat ze ongemerkt het contact met de klant van morgen verliezen.
Wat ooit baanbrekend was, is nu vanzelfsprekend.
Wat eens onderscheidend was, is nu de norm.

De klant verandert, jouw merk ook?

Het lijkt logisch: vasthouden aan bewezen succes, bestaande werkwijzen, vaste klanten. Maar deze focus kan juist beperkend werken. Terwijl jij doorgaat met optimaliseren, beweegt de markt vooruit. De klant van gisteren is vandaag minder relevant voor je merk, en de klant van morgen al verder dan je denkt.

Vaste patronen, afnemende relevantie

Wat zijn de vroege signalen dat je merk aan kracht verliest?

  • Nieuwe klanten haken niet aan. Je merk spreekt de bestaande klant nog prima aan, maar de nieuwe generatie voelt zich niet geraakt.
  • Vaste patronen belemmeren vernieuwing. Processen, producten en teams zijn ingericht op de ‘oude manier’ van denken – en dat schuurt met innovatie.
  • Je merkverhaal klinkt als een echo uit het verleden. Wat ooit een vooruitstrevend idee was, is nu vooral een klantcase op de website. De klant van morgen vraagt om nieuwe methodieken en een ander geluid.
Kijk naar VanMoof – ooit een fietspionier voor ‘early adopters’, maar te lang gefocust op een hightech-propositie. Terwijl de markt verschoof naar betaalbare en onderhoudsvriendelijke alternatieven, bleef VanMoof vasthouden aan een merkstrategie die zijn belofte niet meer waarmaakte.
Het gevolg: Kwaliteitsproblemen, leveringsissues, dalende klanttevredenheid en een merkreputatie op de rand van de afgrond.

Een merk zonder onderhoud verliest koers

Een merk is geen logo-vlag op het schip – het is het schip zelf. En dat schip heeft onderhoud nodig om op koers te blijven.

Daarbij horen kritische vragen:

  • Is ons merk (en onze organisatie) nog relevant voor de klant van morgen?
  • Bouwen we verder op visie, of houden we vast aan vertrouwde gewoontes?
  • Welke klanten missen we door 'te doen wat we kennen', in plaats van te 'handelen naar wat we kunnen'?

Tijd voor verandering

Voel je dat je merk tussen vertrouwd en verouderd in zit?
Ik nodig je uit het roer om te gooien.

Met mijn ervaring, methodieken en tools help ik merken en organisaties zoals de jouwe de transitie te maken naar een relevante en toekomstgerichte (pro)positie. Of het nu gaat om herpositioneren, innoveren of het stimuleren van groei – Ik help jou als eigenaar, manager of teamlid. Samen vooruit.

Bekijk mijn expertise als business consultant, interim-manager, kwartiermaker.

Email: maurice@groeidrift.nl

Telefoon: 06-28779715


Of lees volgende week mijn blogpost, deel 3 van 'Tussen de regels'. Wat als verandering niet begint met groei, maar met krimp?