De meeste bedrijven meten groei in harde cijfers: Omzetstijging, een groter marktaandeel, hogere klanttevredenheid, meer werknemers.
Maar wat als de échte, fundamentele groei zich in eerste instantie juist heel anders manifesteert?
In mijn werk zie ik het vaak: Groei begint met een subtiele verschuiving. Niet meteen zichtbaar in cijfers, maar wel voelbaar in de dynamiek. Het is alsof je de eerste tekenen van een verandering voelt aankomen, lang voordat de impact zichtbaar wordt in spreadsheets.
De afgelopen jaren werkte ik met organisaties die op papier succesvol waren. Prima cijfers, de processen liepen gesmeerd, klanten tevreden. En toch… er knaagde iets. Een onbestemd gevoel dat er iets niet helemaal klopte. Maar wat?
Fundamentele groei betekent transformatie. En transformatie schuurt. Niet per se omdat er iets mis is, maar omdat het ‘oude jasje’ te klein begint te worden.
Vaak begint mijn werk met de diagnose van ongemak om antwoord te krijgen op de vraag: "Waarom lukt het onze organisatie niet om de fase van terugkerende onrust achter ons te laten?"
Wat een organisatie als eerste ervaart – dat onrustige gevoel, die subtiele verschuiving – zal zich pas later manifesteren in meetbare verandering. Denk aan personeelsverloop, verminderde productiviteit of stagnatie. Als je wacht tot het ongemak zich uitdrukt in concrete problemen, ben je in feite al te laat. De ware kunst is om de signalen tussen de regels vroegtijdig te herkennen, te interpreteren en ernaar te handelen.
De context waarin organisaties opereren is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. En daarmee ook de manier waarop organisaties groeien.
Medewerkers zoeken naar zingeving, autonomie en psychologische veiligheid.
Klanten verwachten merken met een duidelijke purpose en maatschappelijke relevantie. Organisaties die blindelings streven naar ‘meer van hetzelfde’ lopen steeds vaker vast in een realiteit die fundamenteel andere onderwerpen vraagt.
In deze context is ongemak niet je vijand, maar een waardevolle richtingaanwijzer. Het is een signaal dat er een diepere beweging gaande is, een kans voor fundamentele groei.
Groei is dus:
Zit jouw organisatie in zo’n fase waarin alles lijkt te kloppen, maar er toch iets schuurt? Dan zit je niet in een crisis, maar aan de vooravond van fundamentele groei. Precies daar komt GroeiDrift in beeld. Als kwartiermaker, interim-manager en consultant help ik jouw organisatie het ongemak te duiden, en om te zetten in richting, helderheid en groei.
Laten we kennismaken!
Email: maurice@groeidrift.nl
Telefoon: 06-28779715
Of lees volgende week mijn volgende blogpost, deel 2 van 'Tussen de regels'. Wat als je merk te goed aansluit op de 'oude' klant?